skip to Main Content
SLIM INVESTEREN IN ZOEKWOORDEN LOONT

SLIM INVESTEREN IN ZOEKWOORDEN LOONT

In drie maanden tijd een marketinginvestering van zevenduizend euro terugverdienen door een slimme SEO-strategie: vindbaar zijn op zoekwoorden die niet iedereen gebruikt, loont.

Rondom SEO en zoekwoorden hangt soms nog veel mist. Wat moet je nou wel en niet doen? Om de vindbaarheid in zoekmachines te vergroten, focussen bedrijven zich negen van de tien keer op zoekwoorden met grote zoekvolumes. Dat is een lastig pad want je moet heel erg je best doen – lees: veel investeren – om een goed rendement te halen.

Wat moet je dan doen? Creatief worden! Kies voor zoekwoorden die een wat lager zoekvolume hebben maar die wel honderd procent relevant zijn voor jouw doelgroep. Het effect: je bent sneller organisch vindbaar, je bent relevanter voor je doelgroep (‘hé, zij begrijpen mij!’) en je versnelt de terugverdientijd van je marketinginvestering. Klinkt goed, toch?

Een goed voorbeeld van het succes van zo’n strategie, is de leadgeneratie voor een bedrijf dat zich met een internationale website richt op een business-to-business doelgroep in het buitenland. Door een slimme SEO-aanpak werden binnen drie maanden na aanvang al voldoende leads gegenereerd om de investering in de SEO-strategie terug te verdienen.

Net als veel andere websites moest ook deze website eigenlijk vanaf nul beginnen. De website had slechts tien bezoekers per maand en nul leads. En deze bezoekers bleken ook nog eens geen relevante bezoekers te zijn. Dus werd besloten dat het roer om moest.

De toepassing van relevante zoekwoorden, gebaseerd op specifieke voorkeuren in de doelgroep en niet op basis van volume, werkte als een dolle: na drie maanden was het organisch verkeer vanuit zoekmachines met achthonderd procent gegroeid. In  een mum van tijd van zero to hero dus.

Maar: die aantallen bezoekers zeggen, in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, niet zo veel. Je website heeft namelijk niet per se honderden bezoekers per dag nodig om succesvol te zijn. Als je in een niche opereert, zoals in dit geval, dan zou één bezoeker per dag al voldoende kunnen zijn. Op voorwaarde dat ‘ie wel meteen business oplevert…

Omdat we niet in sprookjes geloven, willen we dus zoveel mogelijk bezoekers naar de website halen die vervolgens de tijd nemen om je website verder te verkennen. Pas als zichtbaar gemaakt kan worden dat ze niet direct vertrekken, mag je ervan uitgaan dat je in de juiste vijver aan het vissen bent.

Je denkt misschien ‘jaja, dit kan ook een eenmalige uitschieter zijn’. Nou nee, dit was het gevolg van een investering in een goed onderzoek van waaruit een degelijke, slimme en werkbare onlinestrategie is ontwikkeld en uitgerold. En dat is een pure noodzaak want te vaak is de inzet van online marketing een duik in het diepe zonder gedegen plan van aanpak.

Dus met een beetje leuke onlinestrategie kom ik er wel? Tja. Als je het goed doet, maakt dat de kans groter. Maar het is geen verrassing als ik zeg dat het succes van die strategie wordt bepaald door de inhoud en methodes. Om je inzicht te geven in de do’s & dont’s van het ontwikkelen en uitrollen van een online strategie, neem ik je in 2019 in mijn columns mee door de verschillende stappen van het maken van een goed online plan. Eentje waarmee jij ook een stevige onlinestrategie kunt uitzetten. We beginnen met de meest onderschatte fase: de onderzoeksfase. Kleine tip van de sluier; het gaat daarbij eerst en vooral om het waarom je vindbaar wilt zijn, pas daarna om het waar en hoe.

Koen Bol
Eigenaar Performance Department
Online Marketing

Back To Top